Vatikán zverejnil výsledky štúdie komisie o ženskom diakonáte, ktorú v roku 2020 zriadil pápež František. Jej závery sú, že ženský diakonát nemá historickú ani teologickú oporu, že konečné slovo v tejto veci musí dať Magistérium a že cirkev by mala rozšíriť prístup žien k službám zriadeným pre službu komunite.
Správa bola predsedom komisie, kardinálom Giuseppem Petrocchim, predložená pápežovi Levovi XIV. 18. septembra. Na jeho žiadosť bola následne zverejnená aj verejne.
Jej hlavnú časť tvorí popis šiestich hlasovaní v komisii, ktorá skúmala otázku diakonátu. V závere sa nachádza komentár kardinála Petrocchiho. Komisiu tvorilo desať členov.
Hlasovania v neprospech diakonátu
Zo správy vyplýva, že komisia hlasovala prvýkrát v roku 2021. Vtedy sa jej členovia zhodli pomerom 7:0 (jeden sa zdržal) na tom, že ženský diakonát nikdy nebol chápaný ako jednoduchý ekvivalent mužského diakonátu a že sa zdá, že nemal sviatostný charakter.
Na ďalšom hlasovaní sa všetci jednomyseľne zhodli na téze, že „systematické štúdium diakonátu v rámci teológie sviatosti posvätného rádu vyvoláva otázky o zlučiteľnosti vysvätenia žien za diakonky s katolíckou doktrínou o posvätných rádoch“.
V roku 2022 členovia hlasovali v pomere 7:1 za tézu, ktorá hovorí, že „status quaestionis [stav otázky] týkajúci sa historického výskumu a teologického bádania, posudzovaný z hľadiska ich vzájomných implikácií, vylučuje možnosť postupovať smerom k prijatiu žien do diakonátu chápaného ako stupňa sviatosti posvätného rádu“.
Dodajme, že stupne posvätného rádu sú diakon, kňaz a biskup.
Potom členovia komisie jednomyseľne hlasovali za možnosť zriadenia nových neordinovaných duchovných úradov, ktoré „by mohli prispieť k synergii medzi mužmi a ženami“.
Svedectvá zo Synody o synodalite
Zo správy ďalej vyplýva, že následne členovia komisie skúmali externé podania týkajúce sa otázky ženských diakoniek, ktoré dostali ako reakciu na výzvu vydanú počas synody o synodalite. Týmto podaniam sa venovali na záverečnom zasadnutí 7. februára 2025.
Diskusia k článku
3
The Jackdaw of Rheims
Pred dňom
...práve preto napríklad Mária Terézia nikdy nemohla byť cisárovnou, hoci sa tak chybne často označuje... podmienkou cisárskeho titulu Svätej ríše rímskej národa nemeckého bolo diakonské svätenie a to mohli dosiahnuť iba muži... jej manžel František Štefan Lotrinský tým cisárom (a diakonom) bol, ona bola samozrejme suverénnou uhorskou a českou kráľovnou, ale cisárovnou nie... resp. iba v tom zmysle, že bola manželkou cisára, aj vtedy sa použije pojem cisárovná, no je to už iný level a nižšia váha...
MartinX
Približne pred 22 hodinami
Mohli by radšej začať riešiť manželstvá kňazov. V rozpore s kresťanským učením to evidentne nie je, grékokatolíci to majú povolené. Do cirkvi by sa tak dostalo viac normálne orientovaných kňazov. V súčasnosti sú tam alebo takí, ktorí musia potláčat svoju prirodzenosť (a keď nevydržia, tak robia blbosti) alebo takí, ktorí sú miesto prirodzenosti “inakí”.
Vojnovú propagandu o vývoji na fronte postupne nahradzuje stret s realitou. Rusi majú preukázateľne prevahu s vojakmi, aj s technikou na zemi a vo vzduchu.
Nová Bezpečnostná stratégia USA je šokujúco priamočiara, pre Slovensko v mnohom vítaná, voči Európe zdanlivo prajná, v skutočnosti nadradená. Je však úprimná?
Diskusia k článku
3The Jackdaw of Rheims
Pred dňom
...práve preto napríklad Mária Terézia nikdy nemohla byť cisárovnou, hoci sa tak chybne často označuje... podmienkou cisárskeho titulu Svätej ríše rímskej národa nemeckého bolo diakonské svätenie a to mohli dosiahnuť iba muži... jej manžel František Štefan Lotrinský tým cisárom (a diakonom) bol, ona bola samozrejme suverénnou uhorskou a českou kráľovnou, ale cisárovnou nie... resp. iba v tom zmysle, že bola manželkou cisára, aj vtedy sa použije pojem cisárovná, no je to už iný level a nižšia váha...
MartinX
Približne pred 22 hodinami
Mohli by radšej začať riešiť manželstvá kňazov. V rozpore s kresťanským učením to evidentne nie je, grékokatolíci to majú povolené. Do cirkvi by sa tak dostalo viac normálne orientovaných kňazov. V súčasnosti sú tam alebo takí, ktorí musia potláčat svoju prirodzenosť (a keď nevydržia, tak robia blbosti) alebo takí, ktorí sú miesto prirodzenosti “inakí”.