Zrážka vlakov medzi Pezinkom a Bratislavou. Foto: Jaroslav Novák/TASR
V nedeľu krátko po pol ôsmej večer došlo na železničnej trati medzi Bratislavou a Pezinkom k zrážke dvoch vlakov smerujúcich do Bratislavy. Na miesto okamžite vyrazili všetky záchranné zložky. Prvotné informácie z miesta nešťastia hlásili viacero zranených.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) potvrdila, že po výjazde zo stanice Pezinok do seba narazili vlak REX 1814 (z Nitry do Bratislavy) s rýchlikom Ex 620 smerujúcim do hlavného mesta z Košíc. Nedošlo však k čelnej zrážke, ani k vykoľajeniu vlakov.
Na miesto nehody zakrátko prišiel aj minister vnútra Matúš Šutaj Eštok, ktorý sa poďakoval všetkým zasahujúcim záchranárom. Podľa jeho slov sa v oboch vlakoch viezlo približne 800 cestujúcich, prevažne študentov.
Traťový a vlakový prevádzkový režim je narušený. ZSSK potvrdila, že železničná doprava bola v úseku nedeľnej večernej nehody vlakov medzi Pezinkom a Bratislavou obojsmerne niekoľko hodín uzatvorená.
Neskôr vyšetrovatelia povolili obnovu prevádzky v úseku Pezinok - Svätý Jur. Železnice Slovenskej republiky v tomto úseku určili bezpečnú rýchlosť na desať kilometrov za hodinu, čo znamená, že vlaky môžu začať premávať, ale len veľmi obmedzene. Návrat do plnej prevádzky bude vzhľadom na povahu trate a terén postupný.
Príčiny zrážky nie sú v tomto okamihu podľa ŽSR známe.
Generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik potvrdil, že jeden z vlakov sa nachádzal na mieste, kde v tej chvíli nemal byť. „Zrejme tak išiel na červenú,“ vysvetlil Bednárik s tým, že to, či išlo o zlyhanie ľudského faktora, alebo technickú chybu, ukáže až vyšetrovanie. Rýchlik tak zozadu narazil do regionálneho vlaku vychádzajúceho zo stanice.
Podľa Bednárika však na základe prvotných pozorovaní vidieť, že zrejme zafungoval elektronický systém ETCS, alebo bolo spustené manuálne brzdenie rušňovodičom rýchlika. Ak by totiž rýchlik išiel cez stanicu rýchlosťou 140 km/h, ktorá tu je pri prejazde stanicou povolená, bola by nehoda vlakov podľa riaditeľa ŽSR oveľa horšia a zrejme aj tragická.
Zrážka vlakov pri stanici v Pezinku. FOTO: FB Michal Feik
Polícia potvrdila, že u rušňovodičov boli vykonané dychové skúšky ako aj skríningové testy na drogy, v oboch prípadoch s negatívnym výsledkom.
Záchranné zložky boli na mieste nešťastia hlboko do noci. „Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) intenzívne spolupracuje so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR), políciou a záchranármi,“ uviedli z odboru komunikácie ZSSK.
Zranilo sa niekoľko desiatok ľudí
Podľa ministra Šutaja Eštoka si nehoda nevyžiadala žiadnu obeť. 11 vážnejšie zranených osôb bolo prevezených záchrankami do nemocníc. Medzi zranenými sa nenachádzal personál vlaku ani rušňovodiči.
Nehoda sa stala v nie najdostupnejšom teréne. Ľudia, ktorí opúšťali miesto nešťastia po svojich, si museli na cestu svietiť mobilnými telefónmi. Na mieste boli privolané evakuačné autobusy hasičského zboru a zboru väzenskej a justičnej stráže, ktoré pomáhali s odvozom cestujúcich, ktorí si nevyžadovali ošetrenie.
Univerzitná nemocnica Bratislava potvrdila, že aktivovala traumatologický plán. Do štyroch bratislavských nemocníc zatiaľ priviezli 18 pacientov. „Všetci pacienti sa podrobujú diagnostike, aby naši lekári dokázali určiť rozsah zranení. Aktuálne sa dvaja pacienti podrobujú operácii. Počítame s tým, že počet osôb, ktoré budú musieť absolvovať operačný zákrok ešte narastie,“ priblížila hovorkyňa UNB Eva Kliská.
Diskusia k článku
6
Adolf
Pred 9 hodinami
Podla foto to vyzera bez obeti.... fuha, snad sa to potvrdi. Lokomotivy "tuknute".
Radšej
Pred 9 hodinami
Komik,už máš pripravený komentár aj sem, ako za to môže Fiko? Či máš službu na SMEtisku?
loko
Pred 7 hodinami
Otazka je ci na trati je uz iba europsky system ETCS a zaroven národny vlakový system, teda prechodna faza, alebo iba etcs. V Cechach mali vlani nehodu ze prechodnu fazu preskocili, teda narodny system vyhodili a etcs este nebol plne nasadeny. Ten europsky je drahy a tiez ma 2 urovne a tam kde su zeleznicne uzly musi byt este drahsi etcs.
Hurbanista
Pred 6 hodinami
Gröhling je primitív. 6. júna 2024 v Českých Pardubiciach; osobný vlak narazil čelne s nákladným vlakom, štyria ľudia zomreli, desiatky boli zranené. Predpokladám že odmietne spoluprácu so Šimečkom, ktorý sa 3 mesiace pred tým stretol s Fialom ako predsedom vlády ktorá sa "kompletne vykašľala na ľudí a na to, ako sa dostanú do práce, do školy a či sú v bezpečí" aby s ním o.i. diskutoval o spoločných záujmoch v oblasti dopravnej infraštruktúry.
Esej objasňuje populistickú priepasť vo Francúzsku a uzol problémov, ktorý spája pracujúcich, buržoáziu a imigrantov, ktoré vedú k hlbokým zmenám v spoločnosti.
Zdá sa, že žiadne množstvo frontov mu nebolo dosť. Chcel ísť aj proti Rusku. A to už veľmi dávno. O niekdajšom viceprezidentovi USA píše Vladimír Palko.
Diskusia k článku
6Adolf
Pred 9 hodinami
Podla foto to vyzera bez obeti.... fuha, snad sa to potvrdi. Lokomotivy "tuknute".
Radšej
Pred 9 hodinami
Komik,už máš pripravený komentár aj sem, ako za to môže Fiko? Či máš službu na SMEtisku?
loko
Pred 7 hodinami
Otazka je ci na trati je uz iba europsky system ETCS a zaroven národny vlakový system, teda prechodna faza, alebo iba etcs. V Cechach mali vlani nehodu ze prechodnu fazu preskocili, teda narodny system vyhodili a etcs este nebol plne nasadeny. Ten europsky je drahy a tiez ma 2 urovne a tam kde su zeleznicne uzly musi byt este drahsi etcs.
Hurbanista
Pred 6 hodinami
Gröhling je primitív. 6. júna 2024 v Českých Pardubiciach; osobný vlak narazil čelne s nákladným vlakom, štyria ľudia zomreli, desiatky boli zranené. Predpokladám že odmietne spoluprácu so Šimečkom, ktorý sa 3 mesiace pred tým stretol s Fialom ako predsedom vlády ktorá sa "kompletne vykašľala na ľudí a na to, ako sa dostanú do práce, do školy a či sú v bezpečí" aby s ním o.i. diskutoval o spoločných záujmoch v oblasti dopravnej infraštruktúry.