Ryszard Antoni Legutko (1949) je bývalým poľským ministrom školstva a dlhoročným europoslancom. Patrí k najvýznamnejším európskym konzervatívnym mysliteľom. Pôsobí ako profesor filozofie na Jagelovskej univerzite v Krakove, kde sa špecializuje na antickú a politickú filozofiu. Je autorom viac ako dvadsiatich kníh, v ktorých kriticky reflektuje modernú demokraciu, liberalizmus a toleranciu. Vo svojom bestselleri Démon v demokracii, ktorý vyšiel v roku 2016 a bol preložený do viacerých jazykov, Legutko vysvetľuje, ako sa liberálna demokracia postupne priblížila k rovnakým cieľom ako komunizmus, hoci bez použitia sovietskej brutality. Rozhovor s Legutkom na Markeri si môžete prečítať TU.
Bratislava, november, 2025
Ešte donedávna sa zdalo, že po páde komunizmu západný svet, a vlastne aj veľká časť planéty, vstúpili do fázy stabilizácie, pričom budúcnosť Západu vyzerala relatívne optimisticky. Po prvé, zdalo sa, že liberálna demokracia bude dlhodobo organizovať život v západných krajinách, vytvárať rovnováhu a dávať všetkým politickým silám slovo v politickom živote; po druhé, že vo slobodnom svete, ktorý zahŕňa oveľa širší priestor ako predtým, budú ľudia ťažiť zo svojej slobody a ich individualita a kreativita budú prekvitať ako nikdy predtým.
Žiadny z týchto sľubov sa nenaplnil, a to z rovnakého dôvodu. Západný svet sa rýchlo premenil na monopolnú štruktúru, a to tak politicky, ako aj ideologicky. Vznikli medzinárodné štruktúry, z ktorých najvýznamnejším príkladom je Európska únia, ktoré sa vo veľkej miere odklonili od parlamentného systému s jeho demokratickou legitimitou, oddelením moci a zodpovednosťou. Namiesto toho máme štruktúry s nejasnými a neustále sa rozširujúcimi kompetenciami.
To, čo umožnilo vznik tohto monopolu, je existencia takzvaného hlavného prúdu. Hlavný prúd bol produktom revolúcie v roku 1968, ktorá skončila víťazstvom ľavice a kapituláciou pravice. V Európe sa agenda hlavného prúdu zhrňuje do nasledujúcich bodov: 1. recyklácia západnej spoločnosti prostredníctvom imigrácie z nezápadných krajín; 2. recyklácia ľudskej prirodzenosti zrušením dvojitého rozdelenia pohlaví a podkopávaním rodiny, manželstva a morálky života a smrti; 3. recyklácia západnej kultúry, ktorá je údajne kontaminovaná diskrimináciou, mizogýniou, rasizmom a inými hriechmi; 4. zbožšťovanie Prírody (s veľkým P) s jej neúnavným dôrazom na zelenú energiu; 5. vybudovanie medzinárodného systému moci, ktorý bude vnucovať vyššie uvedené princípy bez ohľadu na vôľu národných inštitúcií a národných voličov.
Ak sa na dnešný svet pozeráme týmto spôsobom, úloha konzervativizmu sa zdá byť zrejmá. Žiaden z vyššie uvedených bodov nie je udržateľný a všetky sú receptom na katastrofu. Prvé príznaky sú už viditeľné – vidíme dôsledky masovej imigrácie, demografického kolapsu, poklesu bezpečnosti, poklesu vzdelanosti, sociálnej atomizácie a tak ďalej.
Netreba priveľa skúmania na to, aby sme si všimli, že rastúci počet ľudí v Európe je nespokojný so súčasným systémom. To však neznamená, že sa rozpútala veľká vlna konzervativizmu. Najväčšie námietky vyvolávajú otázky imigrácie, zelenej energie a vplyvu medzinárodných mocenských štruktúr.
V súvislosti s týmito námietkami môžu konzervatívci počítať so spojencami a spolupracovať s nimi na posilnení suverenity národných štátov, energetickej obozretnosti a zastavení imigrácie. Posledná otázka je zložitá, pretože počet imigrantov v západnej Európe je obrovský, takže sociálna recyklácia už v mnohých ohľadoch zanechala svoje stopy.
Či východná a stredná Európa zohrá významnú úlohu v usmerňovaní rastúcej nespokojnosti, nevieme. Určite má na to prostriedky. Ale či sa odváži zaujať pevný postoj proti existujúcemu monopolu, to sa ešte uvidí. Polovičné opatrenia – byť a nebyť súčasťou hlavného prúdu – by nestačili. Prispôsobenie sa určite nie je riešením.



.jpg&w=1200&q=75)

















Diskusia k článku
3Erika
Pred 14 hodinami
Človek poslušný a arogantný... precízna formulácia biedy moderného človeka. Po ovocí poznáte... Ak je ovocím arogancia (opak lásky), potom je jasné, kto je tá autorita, ktorej je človek poslušný (ten, ktorý počas celých ľudských dejín brojí proti láske). Tak, slobodný človek, komu že to chceš byť poslušný. Stačí moment pravdivej reflexie.
Tibor
Pred 6 hodinami
Veľká vďaka, že takéto slová môžu zaznieť verejne, nahlas. Zároveň smútok z toho, že Európu riadia ľudia, ktorí túto múdrosť úspešne ignorujú.