Article banner
3 min čítania31. okt 2025

Nový parkovací dom v Bratislave je len prvý malý krôčik

Na výraznejší pokrok v téme nedostatku parkovacích kapacít hlavné mesto nemá. Zdá sa, že ani odvahu a ani peniaze.

Article banner
Z ľava starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová, primátor Bratislavy Matúš Vallo a zástupca starostky Karlovej Vsi Branislav Záhradník. FOTO: TASR/Pavel Neubauer
Z ľava starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová, primátor Bratislavy Matúš Vallo a zástupca starostky Karlovej Vsi Branislav Záhradník. FOTO: TASR/Pavel Neubauer

Na úvod treba napísať, chvalabohu. Na Dlhých Dieloch, v bratislavskej mestskej časti Karlova Ves, pribudol po takmer dvoch rokoch od spustenia výstavby parkovací dom. Ide naozaj o udalosť. Nedostatok parkovacích miest je aj po štyroch rokoch od spustenia parkovacej politiky PAAS v hlavnom meste stále obrovským problémom. A práve Karlova Ves patrí k tým najhorším.

Dvojpodlažný parkovací dom s kapacitou 72 parkovacích miest pomôže, je však len maličkou záplatou. Podľa slov primátora Matúša Valla, ktorý ho spolu so starostkou Karlovej Vsi Danou Čahojovou predstavil médiám a verejnosti, vyrástol na mieste, na ktorom predtým parkovalo 36 áut a vznikol na základe spolupráce mesta a mestskej časti.  

Kapacita sa teda oficiálne zdvojnásobila, no v praxi je to zložitejšie. Pribudli miesta pre zdravotne znevýhodnených a rovnako miesta, na ktorých raz budú parkovať elektromobily. Nabíjačky však zatiaľ absentujú. Nechýba však nové osvetlenie, napojenie na kamerový systém mestskej polície a prišlo k zrevitalizovaniu zelene v okolí.

Prízemie parkovacieho domu má slúžiť výlučne rezidentom, ktorí si vstup do parkovacieho domu budú musieť vybaviť. Parkovať bez pohnutia tu však budú môcť maximálne 14 dní, čím chce magistrát zabrániť vzniku dlhodobo odstavených áut a vrakov. Nadzemné podlažie bude prístupné pre širokú verejnosť. 

Čahojová spomenula, že parkovací dom bude určite prínosom, no len na Dlhých Dieloch by potrebovali aspoň tri ďalšie takéto stavby. Vytipované lokality majú a vie o nich aj magistrát. 

Nový parkovací dom v bratislavskej mestskej časti Karlova Ves. FOTO:TASR/Pavel Neubauer
Nový parkovací dom v bratislavskej mestskej časti Karlova Ves. FOTO:TASR/Pavel Neubauer

Ten ich však na Dlhých Dieloch stavať neplánuje. Primátor informoval, že najbližšie k výstavbe majú parkovacie domy na Saratovskej ulici v Dúbravke a na Wolkrovej v Petržalke. Oba majú vydané právoplatné územné rozhodnutia a čaká ich proces na získanie stavebného povolenia. Ten má podľa Valla trvať ďalších šesť až osem mesiacov. 

Kde na to vziať

Stavať sa teda bude môcť až po tomto dátume. Aj to len za predpokladu, že magistrát nájde dostatok peňazí. A tu môže primátor Vallo naraziť na problém. Momentálne ich totiž nemá. Ako sám priznáva, nájsť zdroje môže byť veľmi ťažké. Z európskych peňazí sa rezidentské parkovacie domy stavať nedajú a negatívnu odpoveď očakáva Vallo aj v prípade oslovenia štátu. 

Aj preto nájdete pri oboch parkovacích domoch v návrhu rozpočtu na rok 2026 naplánované investície len vo výške pár desiatok tisíc eur. Pokryť tak majú iba projektovú dokumentáciu. Milióny na výstavbu magistrát naplánoval až na rok 2027, to sa však ešte môže zmeniť a určite v tom zohrá úlohu aj to, ako dopadnú budúcoročné komunálne voľby.

Čahojová spomenula ako alternatívu aj využitie formy takzvaných PPP projektov. V takomto prípade by parkovací dom postavil a prevádzkoval súkromný investor, ktorému by mesto alebo mestská časť ročne splácala náklady. Ak sa totiž rozložia v čase, nemuseli by predstavovať enormnú finančnú záťaž. Vedenie mesta a primátor Vallo by mali Čahojovej návrh zvážiť.

Proti investíciám do rozvoja parkovania sú často aktivisti  

Náklady na stavbu parkovacieho domu na Dlhých Dieloch sa vyšplhali na sumu takmer jedného milióna eur. Ak to rozmeníme na drobné, vytvorenie jedného parkovacieho miesta stálo magistrát a mestskú časť dokopy takmer 30-tisíc eur.

To spustilo vlnu kritiky najmä z radov cykloaktivistov a Znepokojených matiek, ktoré pri podobných investíciách protestujú často, pričom mesto im neraz vychádza v ústrety.

Urobilo tak aj pri rozdeľovaní financií z takzvaného fondu mobility. Ten sa navyše dnes už nevolá fond mobility, ale po novom fond udržateľnej mobility. A kým kedysi mali byť prostriedky z platenia parkovného prioritne investované naspäť do rozvoja parkovania a zlepšovania parkovacích kapacít, dnes majú byť rozložené rovnomerne medzi motoristov, cyklistov a chodcov.

Plány na rok 2026 dokonca ukazujú, že prostriedky investované do rozvoja cykloinfraštruktúry budú oproti tým, ktoré by zlepšili parkovacie kapacity, dokonca o niekoľko miliónov eur vyššie. O žiadnom rovnomernom rozložení investícií nemôže byť preto ani reč.

Magistrát nedokáže ustáť tlak pár aktivistov. Je preto vysoko pravdepodobné, že vyriešiť problémy s parkovaním v hlavnom meste sa nepodarí ani najbližšie roky.

31. okt 2025

Diskusia k článku

0

Ďalšie články