Séria vlakových nešťastí na Slovensku má zrejme hlbší rozmer. Nápadne vyzerá ako prejav toho, čo sa v západných krajinách označuje ako „kompetenčná kríza“.
Deň po zrážke dvoch vlakov pri Pezinku. Foto: Michal Svítok/TASR
Zrážky vlakov boli donedávna na Slovensku neobvyklým javom, pričom tie najsmrteľnejšie železničné udalosti súviseli so svetovými vojnami. Napríklad pri Starej Kremničke sa v roku 1944 vykoľajil vojnový vlak, v dôsledku čoho zahynulo okolo 300 nemeckých vojakov. V roku 1916 zase pri Medzilaborciach do seba narazili dva vlaky. Jeden viezol ranených vojakov rakúsko-uhorskej armády, druhý cisterny s benzínom a zrekvirované kone. Vlaková katastrofa si vyžiadala 140 obetí.
V novodobých dejinách Slovenska sa najsmrteľnejšia vlaková nehoda stala v októbri 2009. Na železničnom priecestí v Polomke vtedy narazil osobný vlak do autobusu. Pri nešťastí zahynulo 12 ľudí.
Keď sa nešťastie tohto druhu stane raz za desaťročie, môžeme predpokladať, že išlo o náhodu. Pokiaľ však na železničnej trati dôjde v priebehu roka a pol k trom vážnym kolíziám dopravných prostriedkov, ide už o vzorec.
Konkrétne, vlani sa na priecestí za Novými Zámkami zrazil medzinárodný expres s autobusom, čo si vyžiadalo sedem obetí. Pred necelým mesiacom 13. októbra došlo k zrážke rýchlikov pri obci Jablonov nad Turňou a teraz v nedeľu do seba narazili vlaky medzi Bratislavou a Pezinkom. Pri posledných nehodách našťastie neevidujú mŕtvych, zranili sa však desiatky ľudí, niektorí vážne.
Zodpovednosť padá v prvom rade na vládu a vedenie ZSSK. Premiér Robert Fico už požiadal ministra dopravy Jozefa Ráža, aby s okamžitou platnosťou odvolal vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko. Je otázkou, či by funkciu nemal položiť aj Ráž.
Čo je to kompetenčná kríza
Séria nešťastí však má zrejme hlbší rozmer, pričom nápadne vyzerá ako prejav toho, čo sa v západných krajinách ostatné roky označuje ako „kompetenčná kríza“. Má sa ňou na mysli všeobecný pokles zručností a schopností potrebných na efektívne vykonávanie práce, čo sa prejavuje poklesom kvality výrobkov a služieb. A tiež zhoršovaním bezpečnostnej situácie.
Kompetenčná kríza je často spojená s faktormi, ako sú erózia meritokracie, klesajúca úroveň vzdelávania a devalvácia praktických zručností.
Vo väčšej či menšej miere sa pritom týka všetkých krajín politického Západu. Monumentálny článok amerického magazínu Palladium pred dvoma rokmi predpovedal, že jednou z najnaliehavejších otázok pre Ameriku bude práve kompetenčná kríza, ktorá spôsobí kolaps komplexných systémov. Autor Harold Robertson argumentoval, že znížením kompetencií aktérov začali kedysi stabilné systémy zažívať nehody rýchlejšie, ako sa systém dokáže prispôsobiť.
Oplatí sa prečítať si tento článok celý, Robertson v jeho úvode konštatuje:
„Ameriku treba chápať ako súbor prepojených systémov; systém zdravotnej starostlivosti posiela pacientovi účet prostredníctvom poštového systému a pacient používa mobilný telefónny systém, aby zaplatil účet kreditnou kartou vydanou bankovým systémom. Aby mohol ktokoľvek urobiť hoci len jednoduché rozhodnutia, musí predpokladať, že všetky tieto systémy fungujú. Zlyhanie jedného systému však má kaskádové dôsledky na všetky susedné. V dôsledku eskalujúcej miery zlyhania sa komplexné systémy Ameriky pomaly rúcajú.“
Ilustratívnym príkladom sú udalosti ostatných rokov. Pandémia koronavírusu spôsobila finančnú krízu, zhoršila zadlženosť krajín, spustila prudký nárast inflácie a tiež zhoršila krízu pôrodnosti. To všetko v rýchlom slede. V neposlednom rade ľudia zleniveli, pričom im počas „home office“ ochabli pracovné návyky.
Kompetenčná kríza na Slovensku sa od tej v Amerike v niečom líši, ale jej základné príčiny majú po celom Západe dvoch spoločných menovateľov – hedonizmus a demografia.
Remeslo má zlaté dno
Začnime hedonizmom, ktorý sa tiež spája s povrchnosťou. Slováci podobne ako iné európske národy už v dnešnej dobe javia malý záujem tak o manuálnu prácu, ako aj o technické odbory. Obzvlášť to platí pri mladých ľuďoch.
V roku 2022 študovalo na Slovensku prírodné vedy, matematiku, IT a strojárstvo (takzvané STEM odbory) necelých 22 percent študentov. Je to piaty najnižší podiel v EÚ, kde priemer dosahuje asi 26 percent. Amerika je na tom podobne ako Slovensko s 22 percentami. Pomer je podľa očakávaní oveľa vyšší v Číne, ktorá má v STEM odboroch až 40 percent študentov.
Mladí ľudia zjavne technické a prírodovedné odbory vnímajú ako ťažké a volia si to, čo považujú za ľahšiu cestu. Potom sa však nemôžeme všeobecnému poklesu nedigitálnych zručností čudovať. Kríza zďaleka nie je viditeľná len pri vysokoškolských profesiách.
Diskusia k článku
14
MartinX
Pred 2 hodinami
O nás, 50-ročných belochov s technickým vzdelaním, doplneným o manažerske a dlhoročnými skúsenosťami s podnikaním by teda mal byť záujem na ministerských postoch. Nemá niekto kontakt na súdruha Žinčicu?
Alberto Contador
Pred 2 hodinami
Výborný text. Ďakujem. Kompetenčná kríza s nástupom umelej inteligencie porastie progresívne. Prepáčte, radšej sa opravím. Kompetenčná kríza s nástupom umelej inteligencie porastie geometrickým radom. A keď tak pozerám na tie progresívne figuríny v opozícii typu Grohling, Šimečka, Koliková a iné katastrófy, tak sa nestačím diviť tým Číňanom, že tak rýchlo dokázali vyrobiť k tej umelej inteligencii aj telá. Hardware. Sánka dole :)
Palo Satko
Pred 1 hodinami
Biblia ma velke nedostatky v metaalurgii. Už v čase jej pisania kovači vedeli, že železo sa brusi abrazivnymi materielmi väčšinou brusnymi kamenmi. Takže špatny slogan. Druha vec. Podla toho čo viem, mal regionalni vlak počkat až prejde rychlik a na navestidle mal červenu. Strojveduci nepočkal. Druhy problem bol že regionalny vlak nemal to čudo, čo strojveducemu nedovoli odchod ked je červena. Kde tu je zodpovednosť Fica? Iste mohol stat na kolajisku pred regiovlakom a mavat červenou baterkou pokial na navestidle je červena. Tiež mal skontrolovat objednavku na vyrobu vlakovej supravy, či tam to čudo je. Ked supravu kupoval Matovič, mal Fico dodatočne skontrolovat či supravu šefinkovia železnice domontovali. Že je to absurdita? No nie je, "lebo Fico" je univerzalna pričina všetkého aj toho, že za miliardy rokov vrazi Mlhovina v Andromede do Mliečej drahy.
SevenZero
Pred 1 hodinami
Úvod článku ma zarazil - minimálne havária na železničnom prechode nie je systémové zlyhanie železnice (možno snáď podinvestovanosť by sa na to dala našiť) takže 1/3 zo štatistického súboru hneď preč, ale potom som pochopil kam autor mieri a triafa to dobre. Len jednu poznámku: to že decká nechcú študovať z pohodlnosti STEM je určite pravda, ale keď sa pozrieme ako zelené a energetické politiky EU zabíjajú priemysel, keby ste sa mali rozhodovať dnes pripadala by vám kariéra v chemickom, hutníckom, elektrotechnickom alebo strojárskom priemysle ako skvelá perspektíva? Snáď to IT ako tak, ale zas všetci nemôžu robiť v esete..
VK
Pred 1 hodinami
Tento text by mali pred správami RTVS prečítať národu a opakovane púšťať rodičom a učiteľom na gymnáziách. Nechcel som tento dovetok, ale aj gymnazistom s kriedou.
Esej objasňuje populistickú priepasť vo Francúzsku a uzol problémov, ktorý spája pracujúcich, buržoáziu a imigrantov, ktoré vedú k hlbokým zmenám v spoločnosti.
AKTUALIZOVANÉ. Medzi Pezinkom a Bratislavou sa v nedeľu večer zrazili dva vlaky. Hospitalizovaných zostáva 13 pacientov. Vyšetrovateľ začal trestné stíhanie.
Zdá sa, že žiadne množstvo frontov mu nebolo dosť. Chcel ísť aj proti Rusku. A to už veľmi dávno. O niekdajšom viceprezidentovi USA píše Vladimír Palko.
Diskusia k článku
14MartinX
Pred 2 hodinami
O nás, 50-ročných belochov s technickým vzdelaním, doplneným o manažerske a dlhoročnými skúsenosťami s podnikaním by teda mal byť záujem na ministerských postoch. Nemá niekto kontakt na súdruha Žinčicu?
Alberto Contador
Pred 2 hodinami
Výborný text. Ďakujem. Kompetenčná kríza s nástupom umelej inteligencie porastie progresívne. Prepáčte, radšej sa opravím. Kompetenčná kríza s nástupom umelej inteligencie porastie geometrickým radom. A keď tak pozerám na tie progresívne figuríny v opozícii typu Grohling, Šimečka, Koliková a iné katastrófy, tak sa nestačím diviť tým Číňanom, že tak rýchlo dokázali vyrobiť k tej umelej inteligencii aj telá. Hardware. Sánka dole :)
Palo Satko
Pred 1 hodinami
Biblia ma velke nedostatky v metaalurgii. Už v čase jej pisania kovači vedeli, že železo sa brusi abrazivnymi materielmi väčšinou brusnymi kamenmi. Takže špatny slogan. Druha vec. Podla toho čo viem, mal regionalni vlak počkat až prejde rychlik a na navestidle mal červenu. Strojveduci nepočkal. Druhy problem bol že regionalny vlak nemal to čudo, čo strojveducemu nedovoli odchod ked je červena. Kde tu je zodpovednosť Fica? Iste mohol stat na kolajisku pred regiovlakom a mavat červenou baterkou pokial na navestidle je červena. Tiež mal skontrolovat objednavku na vyrobu vlakovej supravy, či tam to čudo je. Ked supravu kupoval Matovič, mal Fico dodatočne skontrolovat či supravu šefinkovia železnice domontovali. Že je to absurdita? No nie je, "lebo Fico" je univerzalna pričina všetkého aj toho, že za miliardy rokov vrazi Mlhovina v Andromede do Mliečej drahy.
SevenZero
Pred 1 hodinami
Úvod článku ma zarazil - minimálne havária na železničnom prechode nie je systémové zlyhanie železnice (možno snáď podinvestovanosť by sa na to dala našiť) takže 1/3 zo štatistického súboru hneď preč, ale potom som pochopil kam autor mieri a triafa to dobre. Len jednu poznámku: to že decká nechcú študovať z pohodlnosti STEM je určite pravda, ale keď sa pozrieme ako zelené a energetické politiky EU zabíjajú priemysel, keby ste sa mali rozhodovať dnes pripadala by vám kariéra v chemickom, hutníckom, elektrotechnickom alebo strojárskom priemysle ako skvelá perspektíva? Snáď to IT ako tak, ale zas všetci nemôžu robiť v esete..
VK
Pred 1 hodinami
Tento text by mali pred správami RTVS prečítať národu a opakovane púšťať rodičom a učiteľom na gymnáziách. Nechcel som tento dovetok, ale aj gymnazistom s kriedou.