Záber z IAA Mobility 2025, medzinárodného salónu v Mníchove, na ktorom predstavili viacero nových elektromobilov. Foto: ANNA SZILAGYI / EPA / Profimedia
Ešte vám však neprezradím, akej veci sa moje odhalenie týka, ale keďže si potrebujem udržať vašu pozornosť a celistvosť vašej klávesnice, pre istotu uvediem, že nejde o zmenu sexuálnej orientácie.
Viem, že trochu riskujem, ale na autocenzúru netrpím, na kolegov mám šťastie, takže z okruhu potencionálnych „hnevačov“ ostávate iba vy – čitatelia.
Vopred sa Vám ospravedlňujem, ale keďže v mojom ponímaní je medzi konzervativizmom a uprednostňovaním faktov namiesto emócií veľké znamienko rovná sa, inak sa nedá.
A teraz konečne k tomu avizovanému coming outu: Uvažujem, že ako ďalšie auto si zaobstarám elektromobil. Tak je to vonku.
Skôr ako ma ubijete poriadne tučnými piestami z osemvalca, aspoň ma vypočujte. Keď pre nič iné, tak minimálne pre to, že ako motorista som stále jeden z vás. Najobyčajnejší z obyčajných.
Jazdím na kráľovnej našich ciest, 11-ročnej Octavii so slabučkou „jednašestkou“ s apetítom na naftu, nikdy ma nenechala v štichu a to jej na odometri čoskoro zasvieti úctyhodná hodnota 370-tisíc prejdených kilometrov.
Po tom, ako som si predošlým odsekom (snáď) vo vašich očiach zachoval posledné zvyšky dôvery, môžeme prejsť k tomu, prečo som sa takto trestuhodne „skazil“.
Dá sa prejsť ďalej ako do Kauflandu a kostola
V prvom rade ma fascinuje technologický skok, ktorý dokázali producenti vykonať pri azda najväčšej výčitke voči autám do zásuvky za poslednú približne dekádu – pri dojazde.
Doba premiantov ako Nissan Leaf prvej generácie s reálnym zimným rádiusom 150 kilometrov je nenávratne preč a dnes sú najpredávanejšie elektromobily Európy ako Tesla Model Y, Škoda Enyaq alebo Volkswagen ID.4 schopné dogúľať sa do trojnásobnej vzdialenosti až 450 a viac kilometrov.
Nové modely od prémiových značiek ako BMW či Mercedes, ktoré prídu do predaja o pár mesiacov, by mali na jedno „natankovanie“ zvládnuť aj hodnoty okolo 800 kilometrov, no reálne môže ísť o 600-700 v závislosti od viacerých faktorov.
Ako vodič, ktorý štatisticky autom denne najazdí násobne viac kilometrov ako priemerný Európan (čo je 30 až 50) mám nutkanie napísať, že v úzkosti z dojazdu elektromobilov (áno, naozaj niečo také existuje) prestávam vidieť skutočný problém.
Kratší čas kŕmenia
Ale potom je tu to nabíjanie, však? To predsa trvá uhorský rok, za čas státia pri stojane padnú tri vlády v Taliansku a s pohodlnosťou tankovania sa to preto nedá ani len porovnať.
No, ale aj tu nás veda niekam posunula. Konkrétne do momentu, v ktorom sú už dnes plne funkčné prototypy ako Mercedes AMG GT XX schopné dopĺňať energiu výkonom až jeden megawatt, čo jeho tvorcovia demonštrovali tým, že ním na pretekárskom okruhu najazdili vyše 40-tisíc kilometrov, teda obvod Zeme, za menej ako osem dní.
Samozrejme, zďaleka nejde o elektrické vozidlo pre masy, no aj tie vás pri dvoch pätnásťminútových zastávkach už dokážu teleportovať na obligátnu letnú dovolenku pokojne aj na juh Chorvátska. Aby sme boli konkrétni, jedno z takých je Tesla Model 3, ktorej cena sa pohybuje takmer na úrovni lepšie vybavenej Octavie (Teslu od Elona nespomínam náhodne, ale domnievam sa, že pre vás bude znesiteľnejšia, žmurk, žmurk).
Úplne najpohodlnejšie a k autu najšetrnejšie je však kŕmiť štvorkolesového tátoša cez wallbox doma počas noci alebo v práci, ak vám to podmienky umožňujú. Takéto nabíjanie striedavým prúdom síce trvá podstatne dlhšie, ale americkí vedci zistili, že v posteli o pol tretej ráno človeku auto chýba najmenej.
Neúprosný zub času
Po tretie, zisťujem, že hoci mám sotva po tridsiatke, starnem. A má to viaceré konzekvencie v biologickej ale aj psychologickej rovine.
Doteraz nemám Instagram, donedávna som nevedel kto je Andrew Tate, z vypitia väčšieho množstva alkoholu (rozumej troch a viac pív) sa spamätávam dva dni a čoraz viac oceňujem obyčajné ticho, teda ak zrovna nie som na koncerte obľúbenej death metalovej kapely.
Ticho síce vedia posádke ponúknuť aj autá so spaľovacími agregátmi, najmä tie luxusnejšie, ale predsa len ide o kľúčovú charakteristiku elektromobilov ako takých.
Diskusia k článku
7
Martin Minka
Pred 1 hodinami
Toto bolo zatiaľ najlepšie čítanie, aké som na Markeri našiel! Bez srandy. Uprostred všetkých hĺbavých analýz geopolitiky pôsobí takáto dávka humoru a lingvistických skvostov ako balzam na dušu strápeného konzervatívneho čitateľa.
Pavol
Pred 1 hodinami
Len si kľudne kúpte elektrobil. Ja tiež pozorujem zo záujmom vývoj v tejto oblasti. Mne sa nepáči ako chceli manažéri vyriešiť technický problém a pokles dopytu právnym zákazom konkurencie. Len sa im to vymklo z rúk a prišla čínska konkurencia.
A navyše môžete po piatich rokoch napísať výlet do zákutí motoristovej duše na elektrobile.
Pinku
Pred 1 hodinami
Nikto normálny nemá problém s elektromobilom.
Kazdy normálny človek má problém so zákazom iných pohonných agregátov ako je elektromotor, proti dotáciám jedného jediného riešenia a proti sikane majiteľov "zlých spalovakov".
Maxi
Pred 1 hodinami
Neubijem vás piestom ani z auta ani z motorky, patrím k starej škole, no absolútne mi neprekáža aj si niekto kúpi elektroauto ak ho potrebuje. Jedine čo mi na tom preukáže sú zelení progresívni blázni podobní komunistom, ktorí mi to chcú prikázať. Zažil som socializmus a nechcem ďalší. Treba to nechať na ľudí nech sa slobodne rozhodnú. Ale neviem si predstaviť tohtoročných 3200 km po Turecku s manželkou za 9 dní na elektromotorke. Nech sa darí a prajem veľa šťastných kilometrov. 👍👍👍
fatima
Pred 1 hodinami
Ja som pragmatik a pre mňa tento príspevok je "poškrabok", škoda míňať čas a peniaze na sprostosti. To čo je skutočne progresívne, užitočné nepotrebuje UZNESENIA a ani tupú, sprostú, primitívnu propagandu.
No možno sme dospeli do štádia, kedy je populácia tak tupá, sprostá a degenerovná, že ani takéto "dômyselné články" túto tupotu a degeneráciu nemajú šancu ani len zastaviť. ŠKODA SVINIAM PERLY HÁDZAŤ. Vyhlasuje anketu ako tomuto VÝROKU z Písma svätého/ Novej zmluvy rozumie dnešná post po prevratová generácia.
V podstate som optimista, ale výsledok bude veľmi smutný. THIS IS SLOVAKIA.
Po škandále s britskými peniazmi v kampani pred parlamentnými voľbami sa objavujú nemecké peniaze priamo na účte politickej strany bratislavského primátora.
Nájdu sa diskutéri, duše kresťanské aj nekresťanské, ktoré vedia, ako to bolo. Ráno vstanú, nadýchnu sa a už to vedia. Rusi zaútočili na NATO. Treba odvetu.
Ide o druhý prípad, keď ESĽP odmietol rozhodovať o sťažnostiach na pandemické opatrenia. Právnici rozsudok označujú za potvrdenie tendenčnosti inštitúcie.
Diskusia k článku
7Martin Minka
Pred 1 hodinami
Toto bolo zatiaľ najlepšie čítanie, aké som na Markeri našiel! Bez srandy. Uprostred všetkých hĺbavých analýz geopolitiky pôsobí takáto dávka humoru a lingvistických skvostov ako balzam na dušu strápeného konzervatívneho čitateľa.
Pavol
Pred 1 hodinami
Len si kľudne kúpte elektrobil. Ja tiež pozorujem zo záujmom vývoj v tejto oblasti. Mne sa nepáči ako chceli manažéri vyriešiť technický problém a pokles dopytu právnym zákazom konkurencie. Len sa im to vymklo z rúk a prišla čínska konkurencia. A navyše môžete po piatich rokoch napísať výlet do zákutí motoristovej duše na elektrobile.
Pinku
Pred 1 hodinami
Nikto normálny nemá problém s elektromobilom. Kazdy normálny človek má problém so zákazom iných pohonných agregátov ako je elektromotor, proti dotáciám jedného jediného riešenia a proti sikane majiteľov "zlých spalovakov".
Maxi
Pred 1 hodinami
Neubijem vás piestom ani z auta ani z motorky, patrím k starej škole, no absolútne mi neprekáža aj si niekto kúpi elektroauto ak ho potrebuje. Jedine čo mi na tom preukáže sú zelení progresívni blázni podobní komunistom, ktorí mi to chcú prikázať. Zažil som socializmus a nechcem ďalší. Treba to nechať na ľudí nech sa slobodne rozhodnú. Ale neviem si predstaviť tohtoročných 3200 km po Turecku s manželkou za 9 dní na elektromotorke. Nech sa darí a prajem veľa šťastných kilometrov. 👍👍👍
fatima
Pred 1 hodinami
Ja som pragmatik a pre mňa tento príspevok je "poškrabok", škoda míňať čas a peniaze na sprostosti. To čo je skutočne progresívne, užitočné nepotrebuje UZNESENIA a ani tupú, sprostú, primitívnu propagandu. No možno sme dospeli do štádia, kedy je populácia tak tupá, sprostá a degenerovná, že ani takéto "dômyselné články" túto tupotu a degeneráciu nemajú šancu ani len zastaviť. ŠKODA SVINIAM PERLY HÁDZAŤ. Vyhlasuje anketu ako tomuto VÝROKU z Písma svätého/ Novej zmluvy rozumie dnešná post po prevratová generácia. V podstate som optimista, ale výsledok bude veľmi smutný. THIS IS SLOVAKIA.