V Číne sa začalo predávať prvé sériovo vyrábané auto, za ktorého dizajnom stojí svetovo úspešný slovenský dizajnér Jozef Kabaň.
Model sa nazýva Roewe M7 DMH, patrí do koncernu štátnej automobilky SAIC, ktorá vyrába aj u nás už známe modely MG, nové auto pôsobí luxusne ako kombinácia Audi a Rolls-Royce, má prekvapujúce štatistiky a ešte prekvapujúcejšiu cenu: predpredaj v Číne začal od 11 700 eur.
Výrobca informuje, že spotreba auta má byť na úrovni 2,9 litra benzínu na 100 km, s 55-litrovou nádržou a baterkou má zvládnuť 2 050 km (podľa čínskej metodiky CLTC). Auto poháňa elektromotor, ktorý má 184 koní a 330 Nm (Newton meter), na zrýchlenie z nula na 100 km/h potrebuje 7,9 sekundy. Batéria v aute pritom podľa informácií výrobcu nie je zbytočne veľká, pričom bez štartovania spaľovania má prejsť 160 kilometrov (v metodike CLTC), respektíve necelých 130 kilometrov (v presnejšej metodike WLTP).
Rozmery auta ho radia do vyššej strednej triedy, ale s efektným luxusným dizajnom: 4 940 mm dĺžka, 1 890 milimetrov šírka, 1 510 milimetrov výška s rázvorom (vzdialenosť medzi stredom kolies) 2 820 milimetrov, čo z neho robí automobil porovnateľný s modelmi Audi A6, BMW rady 5, Volvo S80 alebo s mercedesmi triedy E. Hmotnosť auta je 1 670 kilogramov.
Model M7 využíva vynovenú piatu generáciu hybridného pohonu, ktorý čínsky výrobca označuje skratkou DMH. Základom je atmosférický 1,5-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 112 koní a maximálnym krútiacim momentom 135 Nm s tepelnou účinnosťou 43 percent.
Čínske autá ponúkajú vyšší spotrebiteľský komfort, sklo na okne sa nezavrie, ak mu zavadzia povedzme detská ruka, výrazne ľahšie je parkovanie, množstvo ďalších funkcionalít.
A to všetko za cenu pod dvanásťtisíc eur v Číne. To znamená, že aj pri hypotetickom 100-percentnom cle by bolo lacnejšie ako európska konkurencia. Silnejší dojem ako slová, robí video nižšie.
Diskusia k článku
8romata
Pred 11 hodinami
Paradny kus je to auticko. Som zvedavy, aku predajnu cenu bude mat na EU trhoch, ak teda sa tam vobec dostane
Pinku
Pred 10 hodinami
Zatienil iba v svete automobilov. Aj Čínske J svetové médiá sa odost viac venovali Ficovi ako Kabanovi. Ale dizajnér to je naozaj skvely a profesijne to je asi najznámejší Slovák vo svete veľkého biznisu a technológií.
VK
Pred 7 hodinami
Všetko super článok, ale taký trošku silou mocou titulok mimo kontext ...
švec
Pred 6 hodinami
Autor trochu, no poriadne prehnal. Fico a superdizajner je čosi neporovnareľné. Aj keď klobuk hlboko dole pred schopnosťou presadiť sa v takej svetovej branži ako autodizajnerstvo. Napriek tomu ani trochu tieňa Kabaňa nepadlo na Fica. Jednak celkové ľudí nezaujímajú auta prioritne a skôr sú na ne alergickí lebo je ich tak veľa, že je už problém ich užívať. A to množstvo tvarou neustale sa meniace je už skôr otravujúce, že to už tak nevzrušuje ako v 80-tých rokoch min.storočia. Inak auta kvôli svojmu premnoženiu sú obrovská ekologická a enviromentalna zaťaž. Na druhej strane Fico ľudí bytostne zaujíma ako fenomen osudu a bezpečnosti. Fico je v extremne zložitej situácii, všade problémy, ktoré majú dosah už aj na nezainteresovaného človeka. Povedzme, že to nie je iba Ficova zasluha, lebo je vynimočná historická situácia, v ktorej je šanca sa zorientovať. A toto ukáže historia a nie superuspešnosť dizajnerstva aut.
Pravdovec
Pred 2 hodinami
Zrovna včera veľmi pekne písali Česi na i dnes.cz https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/kaban-designer-roewe-m7-dmh-prvni-cinske-auto.A250903_082337_automoto_lobl