Barbie je späť. Po úspechu ikonického trháku Grety Gerwigovej, ktorý celosvetovo zarobil viac ako 1,44 miliardy dolárov, podpísali spoločnosti Mattel Studios, Universal a Illumination dohodu o spracovaní nového animovaného filmu Barbie pre plátna kín. Oficiálny dátum premiéry zatiaľ nebol stanovený.
Gerwigovej film sa stal popkultúrnym štandardom kinematografie 21. storočia, hoci sa stretol so zmiešanými reakciami konzervatívcov. Deň po jeho uvedení do kín Ben Shapiro zverejnil na YouTube video s názvom „Ben Shapiro DESTROYS The Barbie Movie For 43 Minutes“ (Ben Shapiro NIČÍ film Barbie 43 minút), v ktorom nad filmom lamentuje, že ide o woke propagandu, a to najmä pre jeho údajné zobrazenie zlyhávajúcej maskulinity.
Pod nánosmi ružovej plastovej fantastickosti však film odhalil niekoľko hlbokých právd o tom, ako sa muži a ženy navzájom dopĺňajú. Film ani zďaleka nebol trofejou woke ideológie, bol jemne podvratný a naznačoval „vibe posun“ (posun dojmov, pocitov, pozn. prekl.) smerom k realistickejšiemu, dokonca klasickému chápaniu pohlavia.
Film, ktorý odkazuje na úvodnú sekvenciu filmu Stanleyho Kubricka 2001: Vesmírna odysea, sa začína na úsvite stvorenia, kde malé dievčatká snívajú o tom, že keď vyrastú, budú matkami. V náručí kolíšu bábiky a predstavujú si rodiny, o ktoré sa raz budú starať. Po tisícročia práve tu väčšina žien získavala zmysel a naplnenie – z uprednostňovania rodiny pred kockatou kancelárskou kójou. Na scénu prichádza monolit menom Barbie.
Barbie nie je matka. Je to večne sexi mladá žena. V závislosti výlučne od jej kostýmu môže byť supermodelkou, prezidentkou, sudkyňou Najvyššieho súdu alebo morskou pannou. Malé dievčatká prestanú kolísať svoje bábiky a začnú ich rozbíjať o skaly. Prečo byť matkou, keď môžete byť doslova čímkoľvek iným?
V každom rozbitom kúsku bábiky môže premýšľavý divák vidieť potrat, nástup antikoncepčných tabletiek, dominanciu feminizmu na štýl Sexu v meste, ktorý prichádza v ohromujúcom náraze sexuálnej revolúcie. Význam ženskosti sa navždy zmenil a dievčatká sa domnievajú, že tráva bude zelenšia na druhej strane.
Na tomto pozadí nás film prenáša do „Barbielandu“, údajnej feministickej utópie. Ženy riadia celú šou. Sú generálnymi riaditeľkami, astronautkami a političkami. Hlavná Barbie (prezývaná „Stereotypná Barbie“, ktorú hrá Margot Robbie) usporadúva domáce večierky vo svojej ružovej vile. V Barbielande je len jedna tehotná Barbie – a tá je terčom vtipov a posmeškov. „Midge bola tehotná priateľka Barbie,“ vtipkuje rozprávač. „Vlastne Midge neukazujme. Mattel ju prestal vyrábať, pretože tehotná bábika je príliš divná.“
Potom je tu Ken (Ryan Gosling). Nie sme si celkom istí, kde v Barbielande býva, ani čo robí okrem toho, že je zbožňujúcim doplnkom Barbie. Ken je stelesnením zlyhávajúcej maskulinity. Na každý kúsok sily, ktorý si Barbie nárokuje, má Ken len slabosť. „Ona je všetko! On je len Ken.“ Tak znie slogan filmu.
Barbieland zobrazuje škodlivý extrém tvrdého feminizmu – keď sa „rovnosť medzi pohlaviami“ preklopí do „dievčatá mužov vôbec nepotrebujú“. Tento scenár sme videli zvíťaziť v nespočetných hollywoodskych trhákoch. Napríklad pred kontroverzným novým spracovaním Snehulienky od Disneyho nám povedali, že princezná nebude čakať na princa, ktorý by ju zachránil. Príliš často sa #girlpower objavuje na úkor úlohy mužov ako otcov, manželov a vodcov.
Kenov svet, skľúčený a vykastrovaný Barbielandom, sa revolučne zmení, keď počas výletu do „skutočného sveta“ – centra Los Angeles – objaví „patriarchát“. Tento novoobjavený hypermaskulínny ideál si vezme späť do Barbielandu a spustoší ho tým, že krajinu premení na „Kendom“. Barbíny vyženú z ich domovov a urobia z nich slúžky a panny, ktoré podávajú nápoje svojim Kenom a utvrdzujú ich veľkoleposť bez skutočného partnerstva alebo úžitku. Stereotypná Barbie dostane nie príliš lákavú ponuku byť Kenovou „dlhodobou, nezáväznou, príležitostnou priateľkou na diaľku“. Pre najžiadanejšiu ženu v Barbielande to väčšia facka do tváre byť už nemohla.
Diskusia k článku
7MartinX
Pred 8 hodinami
Feminizmus, hlavne jeho posledné štádiá, vymyslel určite nejaký chlap. Však komu ideálne vyhovuje, že žena strávi biologicky najplodnejšie obdobie svojho života (20-30 rokov) štúdiom a kariérou? Zamestnávatelia (väčšinou muži) tak získajú vzdelanú pracovnú silu, ktorá má nižšie nároky na peniaze, lebo nemusí podporovať rodinu (ako pracujúci otcovia rodín). Zároveň získajú chlapi prístup k mladým ženám bez následkov - manželstva a detí. Prípadné následky pritom alebo preventívne (antikoncepcia) alebo post (potrat) ostávajú na ženách aj so všetkými zdravotnými a morálnymi dôsledkami. Už sa nečudujem niektorŷm progresívnym mužom, ktorí sa hrdo označujú za “feministov”.
Pinku
Pred 8 hodinami
Feminizmus oslobodil mužov a nie ženy. Oslobodil muzov od záväzkov a zodpovednosti za vlastné deti. Ved kto už dnes nemá 150$ mesacne na alimenty? Zeny same uverili, ze si môžu donekonečna vyberať, špekulovať a nebudú niesť následky. BTW. Nevidím nič zlé na tom co prezentuje Pearl Davis. Mimochodom ja tvrdim roky, ze pokiaľ majú IBA muzi brannu povinnosť, tak by ženy nemali mat volebné právo(lebo politici vyhlasujú vojny a mobilizáciu). Čiže s teóriou odobratia volebného práva ženám s nou súhlasím. Iba žeby aj ženy boli subjektom brannej povinnosti. Ked Uz sme si údajne vo VSETKOM rovni.
Pinku
Pred 8 hodinami
Btw. Očakávam od Markeru, ze sa začne venovať satanisticko-fasistickemu návrhu Chat Control act vďaka ktorému vznikne legislatívny podklad pre plošné spehovanie VŠETKEJ elektronickej komunikácie 450 miliónov obyvateľov EÚ. Naša vláda nie je proti. Kde je ta suverénna zahraničná politika? Alebo chce naša vláda plošne spehovat všetkych občanov a hodí sa jej to? Marker, Kde je clanok? Kde sú otázky na vládu, EÚ poslancov, SNS bojovníkov za pravdu, lásku a slobodu?
seph
Pred 5 hodinami
Ruth Handlerová si ani neuvedomila, čo stvorila. O to sympatickejšie je, že Mattel do tej reflexie išiel. Ak by pani Ruth nebola drajvovaná len prachmi, tak by barbie namiesto dospelej sexice bola prirodzene tínedžerka oblečená v N kostýmoch. Alebo ak dospelá, tak Ken, barbie baby etc. by boli prirodzenou súčasťou celého konceptu. Ale nie, tu sa na spoločenský dopad a formovanie dievčatiek vôbec nemyslelo. Nezmení to ani záverečná zažehlovacia scéna s p. Ruth. Starozákonná prababka Dávida sa obracia v hrobe, pre toto sa nestala Izraelitkou