Na úvod by sa zišlo povedať konečne. A azda aj zatlieskať, hoci nie veľmi silno. Nie s fanfárami a poctami. Len tak potichúčky. Skôr s výdychom, či úľavou, že sa to konečne podarilo. Po nespočetnom množstve ohlásených termínov, výhovoriek a ťažkopádneho dozoru stavby zo strany hlavného mesta.
Magistrát uprostred leta, v poslednú júlovú nedeľu, po takmer štyroch rokoch výstavby líniovej koľajovej trate v Petržalke, vypravil na trať plejádu električiek. Odštartoval nimi prevádzku dlhoočakávaného nového nosného systému dopravy na najväčšom bratislavskom sídlisku.
Električkami naprieč Petržalkou sa tak začali prevážať prví cestujúci. Petržalčania. Nie najatý komparz a fanúšikovia primátora Matúša Valla, ktorí pri koledách a s vianočným punčom v ruke poslúžili vianočnej PR jazde s prívlastkom skúšobná.
Už vtedy všetci vedeli, že o žiadnu skúšku električky nejde a cieľom je zalepiť oči Petržalčanom, čo museli roky znášať hluk, prach a neporiadok z dlhotrvajúcej výstavby. A to hlavne preto, aby následné, takmer mesiac dlhé obdobie, keď bol vyhlásený pokoj stavebným náradiam a strojom, nikto nešomral.
Primátorov, síce už v poradí asi piaty, no predsa len vianočný prísľub, že prevádzka električky sa rozbehne na jar, znel celkom nádejne. Najmä keď viete, že jar sa končí až 21. júna. No pozornejší balkónoví sledovači, ktorí vedeli o stavbe viac ako primátor spolu s prvou námestníčkou Tatianou Kratochvílovou, už vtedy tvrdili, že ani toto magistrát nestihne.
A to nielen preto, že na trati bolo ešte množstvo stavebných objektov, čakajúcich na dokončenie. Objavovať sa začali aj prvé stavebné problémy a chyby. Nemáme na mysli rozbité dlaždice a prídlažbu či popraskaný asfalt na nových cyklochodníkoch, ktoré do dnešného dňa aj napriek upozorneniam nikto neopravil. Problémom boli a zostávajú najmä križovania električkovej trate s cestami.
Na tankodróm vedúci priecestiami si asi budeme musieť zvyknúť. Stavebníkom sa ho nepodarilo odstrániť ani po viacnásobnom zbíjaní či frézovaní betónu. Snáď aspoň zabránili jeho ďalšiemu praskaniu. Uvidíme za pár dní, v ostrej električkovej prevádzke.
Mnohí hovorili, že práve chyby trate, spolu s neodovzdanou dokumentáciou, stáli za nevydarenou prvou terénnou obhliadkou. Tím odborníkov, ktorý mal rozhodnúť o predčasnom užívaní trate ešte koncom apríla, zahlásil nezdar a konanie odložil.
V tom okamihu prišli ďalšie výhovorky primátora, ktorý ako dôvod nespustenia prevádzky električky na prelome mája a júna uvádzal stále prebiehajúci kolaudačný proces. Hoci každému bolo jasné, že dôvodom nespustenia prevádzky bol fakt, že trať jednoducho nebola dokončená.
Úspešnejšia bola až druhá obhliadka v polovici júna. Špecializovaný stavebný úrad BSK pre mestské dráhy po nej vydal povolenie prevádzkovať 3,9 kilometra dlhú trať so siedmymi zastávkami, hoci len v predčasnom užívaní, kým neprebehne riadna kolaudácia. Povolenie vydal aj napriek prebiehajúcim stavebným prácam na viacerých úsekoch.
No a mnohé práce nie sú dokončené ani dnes. Isto si to všimli aj prví cestujúci, ktorí čakajúc na vytúženú Vallovu električku mokli v daždi pri nedorobených prístreškoch na zastávkach. Dokončený stále nie je ani jeden. Pritom ich sľubovala námestníčka Kratochvílová ešte začiatkom júna.
Diskusia k článku
2skbrano
Pred 1 hodinami
A preto nezabudnite volit Team Valo!
Pinku
Pred 4 hodinami
Toto je klasický Vallovsky hnoj. Už sa teším, keď budu Neomarxisti z PS riadiť Slovensko. To bude ešte väčšia katastrofa ako Matovič.